واکنش ایران به تهدیدهای اسرائیل و افزایش تنش لفظی دو کشور

img ]

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان مقامات اسرائیلی که گفته بودند «آماده حمله به ایران» هستند، اظهار داشت که هرگونه اقدام احمقانه علیه ایران، با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد.

خطیب زاده، شامگاه پنج شنبه 15 مرداد در صفحه توییتر خود نوشت که این رفتار اسرائیل ناشی از حمایت غرب است.

Advertisement

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل پنج‌شنبه از آمادگی کشورش برای حمله به ایران سخن گفته بود.

گانتز با بیان این‌که حکومت ایران «تهدیدی علیه اسرائیل، خاورمیانه و همه جهان» است از آمادگی کشورش برای حمله به ایران خبر داد.

او در گفت‌وگو با وبگاه «وای نت» گفت: «ایران در تلاش است که اسرائیل را همزمان در چندین جبهه به چالش بکشد به‌‌همین دلیل توانایی‌هایش در لبنان و غزه را تقویت می‌کند، به تشکیل گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و سوریه اقدام می‌کند و از حوثی‌ها در یمن پشتیبانی می‌کند.»

وزیر دفاع اسرائیل همچنین ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای توانمندی‌های اسرائیل برای مقابله با چالشها و تهدیدهای همزمان ایران در جبهه‌های متعدد، اظهار داشت که دنیا باید از نیروی نظامی برای متوقف کردن تهدید ایران استفاده کند.

در پی حمله پهپادی به نفتکش اسرائیلی «مرسر استریت» در دریای عرب و تلاش برای ربایش کشتی «اسفلت پرنسس» در دریای عمان، اسرائیل و دیگر کشورهای غربی ایران را به واکنش نظامی تهدید کردند.

حمایت واشینگتن

در همین رابطه، جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده از حق اسرائیل در دفاع از خود برابر ایران حمایت می‌کند.

ساکی در گفت‌وگو با «العربیه» گفت که جامعه جهانی از رفتار تنش‌زای ایران نگران است.

از سویی، ابراهیم رئیسی، رئيس‌جمهوری جدید ایران که پنج‌شنبه مراسم تحلیف او در پارلمان این کشور برگزار شد در سخنرانی خود تاکید کرد که جمهوری اسلامی به رویکرد خود در حمایت از سوریه و غزه در برابر اسرائیل ادامه می‌دهد.

در واکنش به این اظهارات رئیسی، گلعاد اردان، سفیر اسرائیل در آمریکا و سازمان ملل متحد، تاکید کرد که رئیسی، باعث تشدید خشونت‌ها و بی‌ثباتی هر چه بیشتر در منطقه خواهد شد.

مجازات ایران

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا هم پنج‌شنبه ضمن تاکید این‌که حمله ایران به نفتکش «میرسر استریت» بی‌پاسخ نخواهد ماند، گفت کشورش متعهد شده تا ایران را به خاطر اقدامات بی‌ثبات کننده و تهدیدآمیز آن علیه کشتیرانی بین‌المللی مجازات کند.

راب همچنین گفت که کشورش به حمله ایران به نفتکش اسرائیلی در دریای عرب «پاسخی هماهنگ» خواهد داد.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران نیز در واکنش به تهدیدهای آمریکا و اروپا در پاسخ به حمله نیروهای ایرانی به نفتکش‌ها در دریای عرب، گفت: «برای هر سناریویی آمادگی داریم. قدرت دفاعی و تهاجمی ما برای واکنش‌های سخت آماده است.»

قرار است جمعه 15 مرداد، شورای امنیت سازمان ملل بنا به درخواست بریتانیا برای رسیدگی به موضوع حمله پهپادی ایران به نفتکش اسرائیلی تشکیل جلسه دهد.

ایران هرگونه اقدام و توطئه در هدف قراردادن امنیت کشتیرانی را محکوم می‌کند

img ]

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس تاکید کرد: صلح و ثبات و آزادی کشتیرانی و تامین امنیت آبراه‌های راهبردی در خلیج فارس و دریای عمان و حتی در دیگر نقاط جهان یک اصل و ضرورت غیرقابل انکار برای ایران محسوب می‌گردد.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در توییتی نوشت:

ایران به عنوان کشوری که بیشترین ساحل را با خلیج فارس و دریای عمان دارد و به عنوان تنها کشوری با سابقه تمدنی چندهزار ساله همواره در طول تاریخ حیات خود در جهت تحکیم صلح و ثبات منطقه و صیانت از امنیت خلیج فارس و آزادی کشتیرانی تلاشی وافر داشته است.

صلح و ثبات و آزادی کشتیرانی و تامین امنیت آبراه های راهبردی در خلیج فارس و دریای عمان و حتی در دیگر نقاط جهان یک اصل و ضرورت غیرقابل انکار برای ایران محسوب می گردد.

افراط گرایان اشغالگر و هم پیمانان آنان در آن سو و این سوی جهان با نگرانی و خشم از امکان استمرار و پیشرفت روند دیپلماتیک و مذاکرات و رویکردهای جدید در دولت آمریکا و تاکید بر حل و فصل موضوعات پیش رو از کانال های سیاسی، با تمام توان و در جهت تخریب این روند گام برمی دارند و در این مسیر شیطانی خود، از هر نیرنگ و حیلتی به منظور فراهم آوردن یک فضای غیرسازنده و مخرب و تلاش برای جنگ افروزی بهره می گیرند.

تکیه بر اتهامات واهی و بی اساس و سناریوهای خودساخته عناصر ثالث نوعی مین گذاری در مسیر عقلانیت و اخلال در روندهای دیپلماتیک و رفتاری نابخردانه است. ماجراجویی های اخیر آنان در حادثه کشتی «مرسر استریت» نه نخستین توطئه و نه آخرین اقدام ایران ستیزانه آنان خواهد بود. ایران هوشیارتر از هر روز از اینگونه دام های چند منظوره جنگ طلبانه عبور خواهد کرد.

ایران با شدت تمام از هرگونه اقدام و توطئه در ایجاد نابسامانی و ثبات زدائی که امنیت و آزادی کشتیرانی و حمل و نقل را در این منطقه حساس از جهان هدف قرار دهد، ابراز انزجار نموده و آنان را محکوم می نماید. ایران کماکان با خردورزی و هشیاری راهبردی خاص ایرانیان، آتش افروزان اشغالگر را بیش از گذشته بخصوص در این برهه زمانی بسیار حساس، رسوا و پشیمان خواهد نمود.

انتهای پیام

پیامد‌های حمله به نفتکش اسرائیلی؛ بریتانیا سفیر ایران در لندن را احضار کرد

img ]

در پی حملات پهپادی ایران به نفتکش اسرائیلی در دریای عرب در نزدیکی عمان و کشته شدن دو تن از خدمه آن، یکی بریتانیایی و دیگری رومانیایی، بریتانیا سفیر ایران در لندن را احضار کرد.

وزیر امور خاورمیانه بریتانیا دوشنبه، 2 اوت، با احضار سفیر ایران در لندن اعتراض کشورش علیه حمله به نفتکش اسرائیلی را به او ابلاغ کرد.

Advertisement

از سویی دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، یکشنبه، ایران را مسئول حمله «عمدی و هدفمند» به نفتکش مرتبط با اسرائیل در دریای عرب دانست.

پاسخ قوی بین‌المللی به حمله ایران

او افزود که «بریتانیا با شرکای بین‌المللی برای دادن پاسخی قوی به این حمله غیر قابل قبول، همکاری می‌کند.»

دومینیک راب با مسئول دانستن تهران در این حمله، گفت که ایران هزینه حمله به نفتکش مرسر استریت را پرداخت خواهد کرد، او همچنین تاکید کرد که «ایران باید چنین حملاتی را متوقف کند.»

او در ادامه گفت که باید به کشتی‌ها اجازه داده شود آزادانه در آب‌های بین‌المللی عبور کنند.

پیش از آن آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در ارتباط با حمله به نفتکش اسرائیلی در دریای عرب نزدیک سواحل عمان، گفت:«حمله ایران به نفتکش در دریای عرب غیر قابل توجیه است».

بلینکن شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که «واشنگتن در حال هماهنگی با شرکا و دولت‌ها برای دادن پاسخی مناسب به ایران است».

از سویی و در واکنش به این اقدام بریتانیا، وزارت امور خارجه ایران بعد از ظهر دوشنبه، کاردار بریتانیا در تهران را در غیاب سفیر این کشور، احضار کرد.

خبرگزاری صدا و سیمای ایران به نقل از اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه این کشور، گفت که رییس اداره سوم غرب اروپا در ملاقات با کاردار بریتانیا در تهران «ضمن ابراز تاسف از اتهام بی پایه و اساس وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد این اظهارات شتابزده، متناقض و بدون سند و مدرک مردود بوده و قویا محکوم است.»

در همین راستا دولت رومانی نیز که یکی از شهروندانش در حمله پهپادی ایران به نفتکش اسرائیلی کشته شده دوشنبه ضمن اتهام تهران به انجام این حمله، سفیر ایران در بخارست را احضار کرد.

وزارت خارجه رومانی در بیانیه‌ای گفته شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد هجوم به نفتکش «مرسر استریت» با طرح‌ریزی ایران و توسط پهپادهای این کشور انجام شده است.

این در حالی است که اسرائیل یکشنبه اعلام کرده شواهدی اطلاعاتی در دست دارد که دست داشتن ایران در حمله به نفتکش در دریای عرب را نشان می‌دهد. بنا به اظهارت نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، ایران به طور بزدلانه‌ای برای عدم قبول مسئولیت حمله به این نفتکش، تلاش می‌کند.

حمله پهپادی به نفتکش

نفتالی در ادامه توضیح داد که ایران با پهپادهایی به نفتکش حمله کرده است و برای حمله به یک هدف اسرائیلی طرح‌ریزی کرده بود اما در این حادثه یک شهروند بریتانیایی و یک شهروند رومانی کشته شدند.

نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت که این حمله «دشمنی ایران» را به جهان گوشزد می‌کند.

او گفت که این گونه حملات نه تنها تهدیدی علیه اسرائیل، بلکه به منافع بین‌المللی و آزادی کشتیرانی ضربه می‌زند.

از سویی وزارت خارجه ایران یکشنبه نیز دست داشتن تهران در این حمله را رد کرد و سخنگوی این وزارتخانه اتهام‌های اسرائیل در این رابطه را «بی اساس» خوانده و محکوم کرد.