2 پیام خطبه امام حسین (ع) هنگام خروج از مکه- اخبار دین ، قرآن و اندیشه - اخبار فرهنگی تسنیم

img ]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ روز هشتم ذی‌الحجه از جهت تاریخ عاشورا، مصادف با آغاز مرحله دوم حرکت امام حسین علیه‌السلام بود که از مکه به سوی کربلا انجام شد. ماجرا از این قرار است که وقتی امام حسین همراه با کاروانیان از مدینه خروج کردند، در مسیر حرکت خویش به مکه رسیدند. امام حدود چهار ماه در مکه ماند. در این مدت نامه‌های دعوت اهالی کوفه به دست ایشان رسید. ایشان برای اطمینان از محتوای نامه‌ها، مسلم بن عقیل را به سمت کوفه و سلیمان بن رزین را به سمت بصره فرستاد. با وجود احتمال ترور امام حسین در مکه به دست عاملان یزید و نیز دعوت کوفیان و تأیید سفیر امام از درست بودن دعوت کوفیان، امام در هشتم ذی‌الحجه با 82 نفر از کاروانیان راهی کوفه شد. برخی از مورخان و محدثان از جمله شیخ مفید نوشته‌اند امام حسین برای خارج شدن از مکه، حج خود را ناتمام گذاشت و نیت خود را از حج به عمره مفرده برگرداند و از احرام خارج شد. ( اعلام‌الوری، ج1، ص445)

امام حسین قبل از آنکه حرکت خود را آغاز کند،‌ طی خطبه‌ای فرمود «الحمدلله و لا قوة إلا باللَّه و صلى اللَّه على رسوله و سلم‏، مرگ بر گردن آدمی‌زاده، همانند گردنبندى بر گردن دختران جوان مقدر شده است (مرگ همیشه همراه آدمى است) و اشتیاق من به دیدار گذشتگانم (پدر و مادرم و جدّ و برادرم) همانند اشتیاق یعقوب به دیدار یوسف است‏. مرا کشتارگاهى مقرّر است که باید آنجا برسم، گویى مى‌‏بینم پیوندهاى بدن مرا گرگان بیابان‌‏ها از هم جدا مى‏‌کنند در سرزمینى میان نواویس و کربلا تا روده‌‏هاى خالى و انبان‌هاى گرسنه را از پاره‌‏هاى تن من پر کنند، آدمى از سرنوشت ناگزیر است، ما خاندان رسالت به‌رضاى خداوند راضى هستیم و به بلایش شکیبا، و خداوند بهترین پاداش شکیبایان را به ما عطا خواهد فرمود؛ هرگز پاره تن رسول خدا از او جدا نشود و همگى در جایگاه قدس در کنار اویند تا دیده‌‏اش با آنان روشن شود و وعده الهى به آنان تحقّق یابد.» الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ مَا شَاءَ اللَّهُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ وَ سَلَّمَ خُطَّ الْمَوْتُ عَلَى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقِلَادَةِ عَلَى جِیدِ الْفَتَاةِ وَ مَا أَوْلَهَنِی إِلَى أَسْلَافِی اشْتِیَاقَ یَعْقُوبَ إِلَى یُوسُفَوَ خُیِّرَ لِی مَصْرَعٌ أَنَا لَاقِیهِ کَأَنِّی بِأَوْصَالِی تَتَقَطَّعُهَا عَسَلَانُ الْفَلَوَاتِ بَیْنَ النَّوَاوِیسِ وَ کَرْبَلَاءَ فَیَمْلَأْنَ مِنِّی أَکْرَاشاً جُوفاً وَ أَجْرِبَةً سُغْباً لَا مَحِیصَ عَنْ یَوْمٍ خُطَّ بِالْقَلَمِ رِضَى اللَّهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَیْتِ نَصْبِرُ عَلَى بَلَائِهِ وَ یُوَفِّینَا أَجْرَ الصَّابِرِینَ لَنْ تَشُذَّ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص لُحْمَتُهُ وَ هِیَ مَجْمُوعَةٌ لَهُ فِی حَظِیرَةِ الْقُدْسِ تَقَرُّ بِهِمْ عَیْنُهُ وَ یُنْجَزُ بِهِمْ وَعْدُه‏. (مثیر الأحزان، ص41)

بعد در عبارتی کلیدی فرمود «مَنْ کانَ باذِلاً فِینا مُهْجَتَهُ وَمُوَطِّناً عَلی لِقاءِ اللهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنا فَإِنّی راحِلٌ مُصْبِحَاً إِنْ شاءَ اللهُ تَعالی؛ آگاه باشید، هر یک از شما که حاضر است در راه ما از خون خویش بگذرد و جانش را در راه لقای پروردگار نثار کند، پس آماده حرکت با ما باشد که من فردا صبح حرکت خواهم کرد، ان شاءالله.»

این خطبه حداقل حاوی چند نکته کلیدی است: اولین نکته درباره آگاهی امام از سرنوشت خویش و کاروانیان است،‌ آنجا که فرمود «مرا کشتارگاهى مقرّر است که باید آنجا برسم.»همچنان که امام بارها بر این مسئله تأکید داشتند، از جمله روایت خود آن حضرت که از رسول الله صلی الله علیه و آله نقل فرمود «یَا حُسَیْنُ، اخْرُجْ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاكَ قَتِیلًا» یعنی ای حسین، قیام کن؛ چرا که خداوند می‌خواهد تو را در حالی که کشته شدی، ببیند.» دومین نکته، درباره شرط همراهی با امام حسین و یا شرط ورود به کاروان حسینی است که همان بذل جان در راه عترت است. بر این اساس، ماجرای عاشورا نه صرفاً رویدادی تاریخی بلکه برنامه‌ای از جانب خدا بود که باید در مقطعی از زمان از مجرای امام حسین علیه‌السلام رقم می‌خورد؛ هرچند این قیام الهی، تبعه رفتار منفی امت پس از جریان غدیر بود که سبب فاصله‌گیری مسلمانان از نور ولایت عترت بود و این تاریکی باید به سبب خون سید الشهداء تا حد زیادی زدوده می‌شد.

انتهای‌پیام/

خبرگزاری شبستان

img ]

از میان نزدیک به دو هزار مسجد استان تهران، ۲۰ مسجد به نام حضرت مسلم بن عقیل(ع)، سفیر امام حسین(ع) نام‌گذاری شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حضرت مُسْلِم بن عَقیل بن ابیطالب(ع)، سفیر امام حسین(ع) در کوفه در واقعه کربلا بود. مسلم در برخی فتوحات مسلمانان و نیز در جنگ صفین حضور داشت. وی در گزارشی به امام حسین(ع) از آمادگی کوفیان برای حضور امام در کوفه خبر داد.با نصب عبیدالله بن زیاد به حکومت کوفه توسط یزید بن معاویه، کوفیان از اطراف مسلم پراکنده شدند. حضرت مسلم بن عقیل(ع) در روز عرفه (سال ۶۰ قمری) دستگیر و به دستور عبیدالله به شهادت رسید. عشق و ارادت مردم ایران به سفیر کربلا موجب شده است که برخی مساجد و مراکز مذهبی را به نام وی نامگذاری کنند.

در استان تهران 20 مسجد به نام مسلم بن عقیل(ع) مزین شده که نشانی این مساجد به شرح زیر است:

مسجد مسلم(ع)

ناحیه شهید مصطفی خمینی، جاده مخصوص کرج، چیتگر شمالی، خیابان خیبر

مساجد مسلم بن عقیل(ع)

ناحیه شهید مطهری، کن سولقان، روستای سنگان بالا

ناحیه شهید مطهری، خیابان اسدآبادی، خیابان 28، نبش خیابان بیستون

ناحیه شهید مطهری، بلوار دهکده المپیک، زیبادشت پایین، خیابان ساحل، کوچه نهم

ناحیه شهید بهشتی، خیابان شهید مدنی، خیابان سبلان جنوبی، کوچه شهید عطاریان

ناحیه شهید محلاتی، خیابان پیروزی، خیابان نبرد کوچه شیردم

ناحیه شهید نواب صفوی، نازی آباد، خیابان شهید اکبر مشهدی، میدان زرگر، خیابان بلالی گیوی

ناحیه شهید نواب صفوی، خانی آباد نو، خیابان مهران، خیابان 10 متری شهید میرزایی

ناحیه شهید مصطفی خمینی، خیابان 20 متری ابوذر، خیابان سجاد جنوبی

ناحیه شهید مصطفی خمینی، یافت آباد، بلوار الغدیر جنوبی، شهرک مسلمین

ناحیه شهید مصطفی خمینی، مهرآباد جنوبی، خیابان 20 متری پادگان، شماره 115

ناحیه علامه طباطبایی، فیروزکوه، جاده سمنان فیروزکوه، کیلومتر 10 سمت چپ

ناحیه شهید مدرس، شهرستان پیشوا، روستای قشلاق معین آباد

ناحیه شهید صدوقی، شهرستان بهارستان، نسیم شهر، روستای وجه آباد، خیابان ولیعصر(عج)

ناحیه شهید شاه آبادی، شهرستان ملارد،روستای کهریزک صفادشت

ناحیه شهید مدنی، شهرستان ورامین، بخش جواد آباد، روستای رستم آباد

ناحیه شهید مدنی، شهرستان ورامین، معین آباد، خیابان اصلی

ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) شهرری، خیابان 24 متری زکریای رازی

ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) شهرری، جاده ورامین، قمی آباد

مسجد مسلمیه

ناحیه شهید باهنر، بالاتر از میدان دربند، دومین پل، کوچه سیدمحمد میری

40

پایان پیام/

آغاز پویش مجازی بازی «سفیر عشق»

img ]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی، هنری، رسانه ای منادیان، کمپین «سفیرعشق باشیم»، به مناسبت شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) از ۲۶ تا ۲۹ تیرماه در فضای مجازی راه اندازی شد.

این کمپین با محوریت بازی سفیر عشق توسط کاربران فضای مجازی اجرایی خواهد شد.هر یک از کاربران می توانند با انتشار عکس و فیلم‌هایی از بازی سفیر عشق، در این کمپین مشارکت کنند.

داستان بازی شخصیتی به نام مهران؛ کاراکتری ایرانی و خیالی است. به گفته سازندگان بازی، یکی از یاران وفادار امام حسن (ع) امام دوم ما شیعیان است. مهران بعد از صلح امام حسن و معاویه، تصمیم می‌گیرد تا به شهرری بازگردد تا ادامه زندگی را همراه همسر و پسر کوچک خود بگذراند اما در بازی اتفاقاتی دست به دست هم می‌دهند تا مهران سر از شهر کوفه در بیاورد.

البته در این میان شخصیت های مختلفی در بازی حضور دارند که یکی از این شخصیت‌ها مختار ثقفی است که در بازی مأموریت‌های مهران را زیر نظر می‌گیرد.از آنجا که بازی در شهر کوفه جریان دارد، گیمر در آن باید مأموریت‌های مختلفی را به پایان برساند و با افراد مختلف و معروف دیدار کند.

بازی سفیر عشق با موتور انریل انجیل ۴ ساخته شده است و چیزی جزء گرافیک بالا نمی‌توان انتظار داشت. علاوه بر این موارد، موسیقی بازی حال و هوای عربی دارد که در صحنه‌های اکشن ریتم موسیقی تند می‌شود که هیجان را به مخاطب القا کند.

همچنین گویندگان برجسته‌ای در سفیر عشق حضور دارند که می‌توان منوچهر والی زاده، گوینده شخصیت مهران نام برد و یکی دیگر از جذابیت های این بازی، موسیقی تیتراژ آخر بازی هم با صدای سالار عقیلی است.

گیمر در مراحل اول بازی سفیر عشق با تعداد کمی از دشمن‌ها رو به رو می‌شود که رفته رفته، تعداد و قدرت آنها بیشتر می‌شوند.